Home » Informatie » Merken » Wie of wat is Identity Games?

Wie of wat is Identity Games?

Kwartetten zijn al heel oud. Maar had je gedacht dat je dat nog steeds zou doen rond je zevende jaar. Identity Games heeft een serie kwartetten bedacht dat voor jong en oud nog steeds leuk is om te doen. En vol weetjes zit. Lees hieronder meer over wie ze zijn en hoe ze zijn begonnen. Erg leuk om te weten.

1992 Op een zolderkamer in Rotterdam

Het is 1992 als Albert Meuter (bedrijfseconoom) en Emile Kalis (bedrijfskundige en creatief brein) hun eerste spel bedenken en produceren, opdrachtgever: de Koninklijke Nederlandse Munt. Het spel Muntslag blijkt een schot in de roos te zijn, beide jonge managers zeggen hun baan op en gaan fulltime spellen bedenken, verkopen en produceren.

1995 Eerste inkoop in China

Identity Games was nu een feit. De eerste spellen worden bij de Nederlandse Spellen Fabriek van Jumbo geproduceerd. Al snel wordt Nederland te klein en vinden ze een geschikt inkoopkantoor in Hong Kong waar ze, tot op de dag van vandaag mee samenwerken. Om de spellen flexibeler te kunnen produceren bezoeken ze diverse fabrieken in China. De eisen zijn simpel: fabrikanten moeten aan hun hoge standaard en prijs- kwaliteit kunnen voldoen.

2001 Start eigen uitgeverij

Sinds 2001 is er zoveel vertrouwen in de eigen spellen en het bedrijf, dat Identity Games spellen en speelgoed voor eigen rekening en risico gaat uitgeven. De stap naar de consumentenmarkt is gezet. Zowel nationaal als internationaal zijn de eigen edities succesvol. In 2007 worden de spellen naar ruim 20 landen geëxporteerd en is het bedrijf gegroeid van een omzet van 1 miljoen gulden naar 7 miljoen US dollar, Albert en Emile zien dat ze op de goede weg zijn.

2006 Speelgoed van het jaar & export naar 20 landen

In 2006 wint Identity Games voor het eerst de prestigieuze Nederlandse ‘Speelgoed van het Jaar’ prijs, met het spel Wildlife. Dit is het eerste DVD bordspel in Europa. Sindsdien weet Identity Games zowel nationaal als internationaal veel prijzen in de wacht te slepen.

2012 Talpa aan boord

In 2012 ziet John de Mol van Talpa het innovatieve potentieel van Identity Games en wordt minderheidsaandeelhouder. Door deze samenwerking brengt Identity Games ook spellen uit van bekende tv-programma’s zoals Ik hou van Holland en De Jongens Tegen De Meisjes en verkoopt wereldwijd vele speledities van The Voice.

Zo gaat het succes maar door en kan je wel zeggen dat ze niet meer weg te denken zijn uit de spellen industrie.

Volgens Identity Games heeft ieder kind recht op spelplezier.

In 2017 bestaan ze 25 jaar. En in het kader van het 25 jaar bestaan is gezocht naar een maatschappelijk doel dat zich inzet voor kinderen in Nederland. Dit heeft Identity Games gevonden in de eveneens 25 jaar jubilerende stichting CliniClowns. De gedeelde opbrengst van de verkoop van Het Rode Neuzen spel, wat speciaal voor CliniClowns is ontwikkeld, wordt eind 2017 aan deze vriendelijke stichting aangeboden. “In een spel zit immers meer dan je denkt”, aldus Albert en Emile.